Доктор філологічних наук, професор кафедри історії української літератури, теорії літератури та літературної творчості
Контактна інформація
Телефон: (044) 239-33-68 (робочий)
E-mail: m.shapoval@knu.ua
Коло наукових інтересів
Теорія літератури, драматургія, художня біографія, літературна семіотика, інтертекстуальність, інтермедіальні студії
Теми дисертацій
«Елементи класицизму в українській літературі» (1999), к.філол.н., 10.01.06 – «теорія літератури»
«Стратегії інтертекстуальності та гра свідомостей у сучасній українській драмі» (2010) д.філол.н., 10.01.06 – «теорія літератури»,
Аспіранти, докторанти
Дядченко Л.С. «Міфопоетичний простір у ліриці Тараса Федюка (київський період)», (2016), 10.01.06 – теорія літератури;
Ковінько М.В. «Авторська маска в сучасній українській та російській малій прозі кінця ХХ – початку ХХІ століття», (2017), 10.01.05 – порівняльне літературознавство;
Мірошниченко Н.Л. – «Структуротвірна роль міфу в сучасній українській драмі», (2017), 10.01.06 – теорія літератури,
Конференції
Міжнародна конференція «Християнські свята і святі в духовному житті українців» (Краків, 2000). Тема доповіді – «Трагедокомедія Владимир Ф.Прокоповича та її місце в українській літературі»
VI Конгрес Міжнародної асоціації україністів (Донецьк, 2005). Тема доповіді – «Ефект кружляння бджоли: парадигматичне вираження постмодерності у п’єсі Володимира Сердюка “Сестра милосердна».
Десятий філологічний семінар «Теоретичні та методологічні проблеми літературознавства. Понятійний апарат сучасного літературознавства: «своє» і «чуже» (Київ, 2006 ). Тема доповіді – «Культурна павутина: інтертекстуальність як основа літератури модернізму»
Всеукраїнська науково-теоретична конференція «Література в системі міждисциплінарних зв’язків» (Львів, 2007). Тема доповіді – «Типологія міжтекстової взаємодії та маркери інтертекстуальності»
Всеукраїнській науковій конференції «Актуальні проблеми сучасної компаративістики» (Бердянськ, 2007), Тема доповіді – «Поліаспектна інтерпретація художнього світу В.Сердюка»
Всеукраїнська наукова конференція «Інтертекстуальні та комунікативні аспекти художнього тексту і їх літературознавча інтерпретація» (Донецьк, 2010) Тема доповіді – «Іншість Неди Неждани: автор-персонаж та читач-персонаж як внутрішньотекстові проекції суб’єкта мовлення драматичного твору».
Всеукраїнська науково-практична конференція «Українська словесність та культура у контексті формування духовно-моральних цінностей українського суспільства» (Ірпінь, 2011). Тема доповіді – «Українська драматургія першої третини ХХ століття як текст культури – інтертекстуальний аспект»
Всеукраїнський науково-практичний семінар «Українська література за роки незалежності» (Київ, 2015). Тема доповіді – «Біографічний інтертекст сучасної української п’єси».
Міжнародна наукова конференція «Сучасна філологічна наука в міждисциплінарному контексті» (Київ, 2015). Тема доповіді – «За межею дидактики: поетика сучасної «професорської» драми».
Науково-практична конференція «Корифеї української літератури і науки: фундаментальний внесок неокласиків» (Київ, 2017). Тема доповіді – «Інтертекстуальне прочитання сонетів М.Зерова: аналіз та інтерпретація у студентській аудиторії»
Всеукраїнські наукові читання за участю молодих учених «Філологія початку ХХІ сторіччя: традиції та новаторство» (Київ, 2017), Тема доповіді – «Текст драми – театру – перформансу як медіадискурс».
Х Міжнародна наукова конференція «Літературний процес: моделі, матриці, категорії» (Київ, 2019). Тема доповіді – «Антропологічний вимір сучасної біографічної драматургії».
Форум «Креативні індустрії. Українська модель» (Київ, 2019). Тема доповіді – «Досвід двадцяти років навчання і виховання креативної особистості».
Круглий стіл «І.П. Котляревський в історії новітньої літератури, сучасне прочитання» (Київ, 2019). Тема доповіді – «Енеїда» І.Котляревського в сучасній інтермедіальній рецепції: модифікація сенсів».
Всеукраїнська науково-практична конференція «Шевченкознавство ХХІ століття: завдання, виклики, перспективи» (Київ, 2021). Тема доповіді – «Біографічний наратив у неопублікованій драмі Олександра Гавроша «Щоденник рядового Т.»
Монографії (одноосібні)
Інтертекст у світлі рампи: міжтекстові і міжсуб’єктні реляції української драми. Київ, 2009; Інтертекстуальність: історія, теорія, поетика. К., 2013, 352 с.
Статті Scopus, WoS
Research of methods of teaching humanities discontinued in distance students/ Koehn, N., Shapoval, M., Shchyhelska, H., Tkachenko, I., Kosenko, I., Bilanych, H.// Journal of Critical Reviews Volume 7, Issue 14, 2020, Pages 528-531 (Scopus) DOI: 10.31838/jcr.07.14.91
http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85090298800&partnerID=MN8TOARS
The Semiotic Approach to Literary Translation/ M. Shapoval, R. Povoroznyuk, O. Novytska, O. Golikova, K. Nykytchenko, V. Myroshnychenko // Postmodern Openings, 2022, Vol.13 No.1 Sup.1), 377-394 (WoS) DOI: https://doi.org/10.18662/po/13.1Sup1/432
https://lumenpublishing.com/journals/index.php/po/article/view/4796
Статті у фахових виданнях
Трагедокомедія Владимир Ф.Прокоповича як літературна реалізація культу Св. Володимира Хрестителя у XVII ст./ Християнські свята і святі в духовному житті українців на зламі тисячоліть. Kraków, 2001. С.373-383. (Польща)
Полістильова гама сучасної «молодої» драми. Філологічні семінари: Література як стиль і спогад. Вип. 6. К.: ВПЦ “Київський університет”, 2003. С.122-128. (Фахове)
Культурна павутина: інтертекстуальність як основа літератури модернізму. Філологічні семінари: Понятійний аппарат сучасного літературознавства: «своє» і «чуже» [зб. наук. праць/ гол. ред. М.К.Наєнко], Вип. 10. К.: ВПЦ “Київський університет”, 2007. С. 342–349. (Фахове)
Функціонування інтертекстуальних включень у драматургічному тексті (на прикладі комедії М.Куліша “Мина Мазайло”. Літературознавчі студії: [зб. наук. праць/ відп. ред. Г.Ф.Семенюк]. Вип. 19, Част. 2. К: ВПЦ «Київський університет»,2007. С. 229-234. (Фахове)
Текстуальні запозичення: типологія, функції, ідентифікація. Теорія літератури. Компаративістика. Художній діалог з історією: [наук.-метод. збірник / гол. ред. Л.В.Грицик]. К.: ВПЦ «Київський університет»,2007. С.175-182. (Фахове)
Інтертекстовий аналіз як органічна частина філологічної освіти. Філологічні семінари: Теорія літератури у вищій школі [зб. наук. праць/ гол. ред. М.К.Наєнко]. Вип. 11. К.: ВПЦ “Київський університет”, 2008. С. 226–232. (Фахове)
Діапазон семантичного навантаження однієї цитати з Т.Шевченка у контексті літературної спадщини М.Куліша. Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім.В.Гнатюка: [за ред. проф. М. Ткачука]. Тернопіль, ТНПУ, 2008. Вип.24. С.176-186. (Серія «Літературознавство») (Фахове)
Топос пророка в сатиричній драматургії Миколи Куліша. Українська мова та література. 2008. Ч. 43-44. С. 29–33. (Фахове)
Поліаспектна інтерпретація художнього світу Володимира Сердюка Актуальні проблеми слов’янської філології [міжвуз. зб. наук. статей/ відп. ред. В.А. Зарва]. – К.: Освіта України, 2008. Вип.ХІХ: Лінгвістика і літературознавство. С.70-75. (Фахове)
Педантизм як диктатура: стратегії інтертекстуальності у драматургії Івана Кочерги. Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім.В.Гнатюка : [за ред. проф. М. Ткачука]. Тернопіль, ТНПУ, 2008. Вип.25. С.140-150. (Серія «Літературознавство»). (Фахове)
Чи був веселим Хам: авторська та читацька стратегії інтертекстуальності у ранній драматургії Я.Мамонтова. Література. Фольклор. Проблеми поетики [зб. наук. праць/ відп. ред. Г.Ф.Семенюк]. Вип. 31. К.: ВПЦ “Київський університет”, 2008. С. 535–542. (Фахове)
Біографічний інтертекст сучасної української п’єси: теоретичний аспект. Літературознавчі студії: [зб. наук. праць/ відп. ред. Г.Ф.Семенюк]. Вип. 23. Част. 1. К., 2009. С. 427-433. (Фахове)
Місце читача у структурі суб’єктної сфери художнього твору. Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В.Гнатюка: [за ред. проф. М. Ткачука]. Тернопіль, ТНПУ, 2009. Вип.26. С.393–404 (Серія «Літературознавство»). (Фахове)
Монодраматичність і монодраматичний суб’єкт художнього твору. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Літературознавство. Мовознавство. Фольклористика. К. : ВПЦ «Київський університет», 2009. Вип. 20. С. 26–29. (Фахове)
Модус інтертекстуальності як критерій художності літературного тексту. Філологічні семінари: Літературна критика і критерії художності : Зб. наук. праць. Вип. 12. К., 2009. С. 58–63. (Фахове)
Система координат: типологія міжтекстової взаємодії та маркери інтертекстуальності. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. Львів , ЛНУ, 2009. Вип. 44. Ч.1. С. 134–140. (Фахове)
Інтертекст як конструктивний чинник множинного втілення суб’єкта монодрами Ю.Щербака «Стіна». Слово і час. 2009. №6. С. 39–44. (Фахове)
«Запорожець за Дунаєм» Остапа Вишні: пародіювання як конструктивний принцип драмопису. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. К. : ВПЦ «Київський університет», 2012. Вип. 23. С. 25–29. (Літературознавство. Мовознавство. Фольклористика). (Фахове)
Драма про Шевченка: інтермедійний ключ розуміння. Слово і час. 2013. №8. С.65-71. (Фахове)
Літературний твір у ситуації антропологічного повороту. Література. Фольклор. Проблеми поетики:[зб. наук. праць].Вип. 45. Київ, 2019. С.192-201. (Фахове)
Художня біографія інтелектуала у драматургії С.Росовецького. Синопсис: текст, контекст, медіа. 2020. Т.26, №1. С.1-10. (Категорія Б)
Інші статті (не входять ні до фахових, ні до наукових)
Пародіювання та його варіації у драматургії Остапа Вишні. Теорія літератури: концепції, інтерпретації: наук. збірник. К., 2012. С.280 -293.
Біографічний інтертекст сучасної української п’єси. Після падіння тюремного муру. Українська література за роки незалежності: тенденції, проблеми, підсумки (1991-2015). Житомир, 2015. С. 170-178.
Літературна творчість: 20 років досвіду креативного навчання. Курбасівські читання. 2019. № 14. С.135-142.
Поворотний момент: зміна форм репрезентації художньої біографії в сучасній драматургі. Курбасівські читання. 2020. №15. С.45-58.
Пародіювання у драмописі В. Діброви. Драма&Світ: сайт сучасної драматургії https://www.dramaworld.pp.ua/mar-yana-shapoval
Підвищення кваліфікації, стажування
Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України, Київ, Україна (01.02.2005 – 30.04.2005)
Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України, Київ, Україна (01.02.2005 – 30.04.2014)
КУ ім. Б.Грінченка, продовжуваний курс професора кафедри міжкультурної герменевтики
Мюнхенського університету ім. Л.Максиміліана Віллі ван Піра, Київ, Україна (28.11.16-02.12.16р., 2 кредити ЄКТС)
КУ ім. Б.Грінченка, продовжуваний курс професора кафедри міжкультурної герменевтики Мюнхенського університету ім. Л.Максиміліана Віллі ван Піра, Київ, Україна (29.10.18- 02.11.18 р., на базі КУ ім. Б.Грінченка, 4 кредити ЄКТС)
Підвищення кваліфікації за програмою «Роль гарантів освітніх програм у розбудові внутрішньої системи забезпечення якості вищої освіти» (МОН, КНУТШ, 16-18.02.21р., 1 кредит ЄКТС, № 60-21 від 18.02.21 р.)
Варшавський університет, кафедра україністики, підвищення кваліфікації, Республіка Польща, 2021 (10.05.21- 11.06.21, 4 кредити ЄКТС)
Підручники, навчальні посібники (одноосібні)
Інтертекстуальність: історія, теорія, поетика. Навчальний посібник. К., 2013, 167 с.
Навчальні та методичні матеріали
Давні поетики: як учили писати вірші. Українська мова та література. 1999. Ч. 15–16. С.1-2.
Кого героїть любов к отчизні? : “Енеїда” Івана Котляревського в силовому полі класицизму. Українська мова та література. 2002. Ч. 37. С.7-12.
Час без героя. Українська мова та література. 2004. Ч. 39. С.10-14.
Тести з української мови : Фонетика приголосних. Дивослово. 2005. № 9. С.43-44.
Посушливі обрії життя і творчості Миколи Куліша. Українська мова та література. 2009. Ч.13. С. 10–16.
Інтертекстуальність і герменевтика : програма, методичні рекомендації до курсу, завдання для самостійної роботи студентів та запитання для самоконтролю для магістрів спеціальності «літературна творчість» (2 року навчання). К.: ВПЦ “Київський університет”, 2010. 24 с.
Тарас Шевченко (1814-1861)//Іспит з української літератури. Тести. Київ: Логос, 2011. С.59-65. (у співавт. )
Інтертекстуальність //Текст. Система. Поетика жанру: Навчальний посібник/упор. М.Зимомря. – Дрогобич: Вид-во Дрогобицького держ. пед. у-ту ім. І. Франка, 2011. С. 320 – 335.
Інтертекстуальність//Текст. Система. Поетика жанру: навчальний посібник. Вид. друге, доповнене/за ред. Г.Семенюка, М.Зимомрі, М. Ткачука. Київ – Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету ім. І.Франка, 2012. (С. 320 – 335)
Тарас Шевченко (1814-1861).// Іспит з української літератури: Матеріали по підготовці до ЗНО: Навчальний посібник [Гаєвська Н.М., Семенюк Г.Ф., та ін.] К., Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2013. С. 49-91. (у співавт. )
Художні твори, переклади
У пошуку героя або Як побачити різницю? /Мар’яна Шаповал// У пошуку театру : Антологія сучасної драматургії. К., «Смолоскип», 2003. С.537-549. (Післямова)
Новітня конфігурація української драми: Путівник ілюзорного світу/Мар’яна Шаповал// Страйк ілюзій: Антологія сучасної української драматургії. К.: Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2004. С.9-12. (Передмова)
Виступ на засіданні творчого об’єднання критиків Київської організації НСПУ// Критики про драму театру/підгот. Т.Конончук// Українська літературна газета. 2013. №7(91). С 14-15.
Посушливі обрії життя і творчості Миколи Куліша/Мар’яна Шаповал// Куліш М. Вибрані твори. Серія «Розстріляне Відродження». К.: «Смолоскип», 2014, С.9-31. (Передмова)
Інтелектуальна драма від професора Росовецького/Мар’яна Шаповал//П’єси про письменників/С. Росовецький ; післямова М. Шаповал. К., 2016. С.317-329. (Післямова)
Редаг. та впорядк. навчально-художнього видання студентської творчості «Сполучник» (випусковий редактор)
Сполучник – Сполучник-IX: альманах літературної творчості – К. : Едельвейс, 2015. 272 с.
Сполучник – Х. Альманах літературної творчості. – К.:ВПЦ «Київський університет», 2018. 383с.
Мистецькі та просвітницькі заходи
З 2019 р. веду постійний практикум студентської театральної критики «Студентська репліка» разом з НЦТМ імені Леся Курбаса та науковим виданням «Курбасівські читання» http://www.kurbas.org.ua/review.html.
Здійснювала наукове консультування театрального проекту – вистави «Ігри вовків бальзаківського віку» (режисер О.Мірошниченко) на базі НТЦМ ім. Леся Курбаса