Доктор педагогічних наук, професор кафедри методики викладання української та іноземних мов і літератур, академік Міжнародної слов’янської академії освіти імені Яна-Амоса Коменського
ORSID: 0000-0002-0046-6981
ID Wos: ABC-8164-2021
ID Scopus:
Google scholar: https://scholar.google.com.ua/citations…
Контактна інформація
Телефон: (044) 239-33-38 (робочий)
E-mail: lyalya8@ukr.net
Коло наукових інтересів
Дослідження проблем розвитку і саморозвитку особистості, зокрема Франції; психолого-педагогічні дослідження проблем саморозвитку особистості в контексті єдності природничої та гуманістично-евристичної дидактики; відображення синергетичних та загальних принципів класичної дидактики, як основоположних регуляторів у будь-яких процесах учіння, що сприяють розвиткові латерального мислення та дискурсивного мовлення; формування у молоді громадянських, культурологічних, екологічних цінностей та їх практичного втілення в досвідних набутках суб’єктів учіння та виховання з метою неперервної освіти та самовдосконалення впродовж їх життєвого циклу; вітчизняний та світовий досвід лінгводидактики; методика дисциплін філологічного циклу; інноваційні методи навчання іноземних мов; інклюзивне навчання.
Теми дисертацій
У 2003 р. захистила кандидатську дисертацію на тему: «Артистичне виховання особистості в системі освіти Франції», за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти та одержала диплом кандидата педагогічних наук.
У 2008 р. захистила докторську дисертацію на тему: «Теоретичні засади розвитку та саморозвитку особистості в освітній системі Франції», за спеціальністю 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки та одержала диплом доктора педагогічних наук.
Аспіранти, докторанти (захищено 3 кадидати наук)
Зель Ірина Олексіївна: «Формування андрагогічної компетентності у студентів гуманітарних факультетів класичних університетів», зі спеціальності 13.00.04, захист відбувся 09.09.2009 року.
Павлюк Роман Олександрович: «Формування умінь майбутніх учителів іноземних мов до творення віртуальної педагогічної взаємодії», зі спеціальності 13.00.04, захист відбувся 24.11.2009 року.
Литовченко Лілія Володимирівна: «Формування ораторської майстерності у майбутніх магістрів із соціальної педагогіки», зі спеціальності 13.00.04, захист відбувся 21.01.2010 року.
Монографії (одноосібні)
Зязюн Л.І. Саморозвиток особистості в освітній системі Франції. Монографія. – Київ–Миколаїв. МДГУ ім. Петра Могили, – 2006. – 386 с.
Монографії (колективні)
Зязюн Л.І. Філософія академізму в освітньо-виховній системі Франції. // Філософські засади трансформації вищої освіти в Україні на початку 21 століття: Монографія. / В.П. Андрущенко та ін., АПН України, Ін-т вищ. освіти. – К.: Педагогічна думка. – 2007. – С. 289-316.
Зязюн Л.І. Трансформація розвитку особистості в освітній системі Франції у вимірі соціальних теорій виховання. // Модернізація вищої освіти в Україні і світі: десять років наукового пошуку. Колективна монографія. – Харків, вид. НАУ, – 2009. – С. 233-254.
Зязюн Л.І. Напрямки саморозвитку особистості в наукових пошуках французьких теоретиків освіти. Монографія. // Філософія і методологія розвитку вищої освіти України в контексті євроінтеграційних процесів. – Київ, Педагогічна думка, – 2011. – С. 117-153.
Зязюн Л.І. Соціокогнітивні теорії розвитку особистості як чинник соціокультурного впливу на розвиток і вдосконалення сфери вищої освіти Франції. // Вища школа як соціальний інститут і механізм соціалізації молоді: Колективна монографія / К.: Педагогічна думка, – 2012. – С. 291-316.
Методика навчання майбутніх лікарів загальної практики англійського професійно орієнтованого діалогічного мовлення: Монографія / Л.В. Крисак, Л.І. Зязюн. – Вінниця: ТОВ «Вінницька міська друкарня», – 2021. – 200 с.
Статті Scopus, WoS
Kryshtanovych, M. ., Zyazyun, L. ., Vykhrushch, N. ., Huzii, I. ., & Kalinska, O. . (2021). Determinação dos principais componentes da formação da competência profissional para alunos. Laplage Em Revista, 7(3B), p.1-8. https://doi.org/10.24115/S2446-6220202173B1479p.1-8 Web of Science Q2
Kryshtanovych, S. ., Zyazyun, L. ., Voloshyn, M. ., Babkina М. ., & Yaremko, H. . (2021). Pedagogical diagnostics of the levels of formation of professional competence of future managers according to metacognitive skills. Laplage Em Revista, 7(3D), p.146-152. https://doi.org/10.24115/S2446-6220202173D1701p.146-152 Web of Science Q2
Kvas, O., Zyazyun, L., & Khalo, Z. (2021). Features of the innovative and creative potential of future education specialists. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 14(33), e16725. https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.16725
KRYSHTANOVYCH, M., ZYAZYUN, L., VYKHRUSHCH , N., HUZII, I., & KALINSKA, O. (2022). Philosophical Aspects of Determining the Main Components of the Formation of Professional Competence for Students. WISDOM, 22(2), 130-137. https://doi.org/10.24234/wisdom.v22i2.606
Zyazyun, L. ., Marushka, M. ., Palasevych, I. ., Chepurenko, Y. ., & Khabiuk, A. . (2021). Creative and innovative potential of future education managers. Laplage Em Revista, 7(3C), p.690-695. https://doi.org/10.24115/S2446-6220202173C1678p.690-695 Web of Science Q2
Статті у фахових виданнях
Зязюн Л.І. Артистичне виховання учнів у школах і ліцеях Франції в контексті сучасної естетичної теорії – Теорія і практика управління соціальними системами. – Харків, – 2001, Т. 3. – С. 94-102.
Зязюн Л.І. Гуманістична парадигма освіти і виховання – Вища освіта України. – К., – 2002. № 4. – С. 117-123.
Зязюн Л.І. Театральна педагогіка – шлях до педагогічної майстерності – Наукові записки. Психолого-педагогічні науки. – Ніжин, – 2002, № 4, Ч. 2 – С.14-20.
Зязюн Л.І. Світоглядні засади мистецтва в системі освіти Франції та України – Педагогіка вищої та середньої школи. Зб. наук. праць. – Кривий Ріг, – 2003. – С. 52-56.
Zyazyun L. Reforma szkoly podstawowej we Francji – Z najnowszych badan nadwczesna educacja dziecka. – Czestochowa, – 2003. – S. 67-77.
Зязюн Л. І. Мистецтво театру в освітньо виховному процесі школи. Педагогіка вищої та середньої школи. Збірник наукових праць. – Кривий ріг, – 2004. – С. 342-352.
Зязюн Л.І. Учитель Франції: відбір, підготовка, соціальний статус. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. Збірник наукових праць. – Харків, 2004. Вип. 4(8). – С. 147-159.
Zyazyun L. System edukacyjny we Francji na drodze do reform – International Academie Seminar: Pedagogy in XXI century. – Bydgoszcz, 5-6 maja 2004. Wyd. 1. – P. 102-105.
Зязюн Л.І. Духовні теорії виховання особистості: авторські ремінісценції – Професійна освіта: педагогіка і психологія. Польсько-український, українсько-польський журнал. – Ченстохово- Київ, 2004. Вип. 6. – С. 265-276.
Zyazyun L. Reforma wyzszej edukacji pedagogicznej we Francji – Szkolnictwo wyzsze w Europie I w Polske w swietle zalozen I realizacji procesu Bolonskiego. – Kielce, – 2004. – S. 221-225.
Зязюн Л.І. Діалогічне і критичне мислення в освітньо-виховній системі Франції – Професійна освіта: педагогіка і психологія. Польсько-український, українсько-польський журнал. – Ченстохово-Київ: 2005. Вип. 7. – С. 295-305.
Зязюн Л.І. Виступ на парламентських слуханнях «Забезпечення прав дітей в Україні. Охорона материнства та дитинства». – Верховна Рада України. – К.: Парламентське видавництво, 2005. – Серія «Парламентські слухання». – С. 60-62.
Зязюн Л.І. Смисло-життєві орієнтири комунікації в глобальному світовому вимірі: Європейський концепт – Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: мотодологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. праць. – Київ-Вінниця, 2006, – Вип. 9. – С. 62-67.
Зязюн Л.І. Самоорганізація особистості засобами комунікації: французький варіант – Інформаційно-телекомунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспекиви. Зб. наук. праць. Вип. 1. – Львів. 2006. – С. 546-550.
Зязюн Л. І. Виховні системи Антона Макаренка і Олександра Ніла в інтерпретації французьких вчених. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – К., 2006. Вип. 3-4. – С. 200-2019.
Зязюн Л.І. Самооцінка – критерій саморозвитку студентів вищих навчальних закладів Франції – Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб наук. праць. – Київ-Вінниця, 2006. – С. 146-155.
Зязюн Л.І. Французькі теоретики педагогіки про класичну освіту у вимірах давньогрецької культури – Теоретичні та методичні засади розвитку педагогічної освіти: педагогічна майстерність, творчість, технології. Зб. наук. праць. – Харків, НТУ, «ХПІ», 2007. – С. 592-598.
Zyazyun L. Przygotowanie nauczycieli wychowania artystycznego we Francji do kwalifikacji w kontekscie przemian edukacyjnych. Forum polsko-ukrainskie. Pod. red. Franciszka Szloska, – Warszawa-Siedlce-Radom, 2007. – S. 160-163.
Зязюн Л.І. Системні тенденції розвитку технологій освітньо виховного процесу вченими педагогами Франції. Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технологія. Теоретичний та науково-методичний часопис. Т. 1. – Київ, 2008. – С. 75-85.
Зязюн Л.І. Мотиваційно-ціннісні ресурси саморозвитку особистості в освітній системі Франції. – Проблеми освіти у Польщі та в Україні в контексті процесів глобалізації та євроінтеграції. Зб. мат. наук.-практ. конференції під патронатом ЮНЕСКО. – Київ-Житомир, 2009. – С. 379-391.
Зязюн Л.І. Джерела, тенденції та фази особистісних теорій виховання в освітній системі Франції – Вища освіта України. Теоретичний та науково-методичний часопис. Додаток 4, т. 1 (13). – К.: 2009. – С. 222-232.
Zyazyun L. Wplyw kultur epokowych na rozwoj systemu oswiaty we Francji – Ksztalcenie ustawiezne do wielokulturowosci. Pod redacja Tadeusza Lewowickiego I Franciszka Szloska. – Warszawa-Radom, 2009. – S. 345-351.
Зязюн Л.І. Концепції духовного розвитку особистості в освітній системі Франції. Paradygmaty oswiatowe I edukacja nauczycieli. // Pod.red. W. Kremien’a, T. Lewowickiego, S. Sysojewej. – Warszawa – Krakow, 2010. – S. 61-71.
Зязюн Л.І. Стратегія екосоціальних теорій учіння і виховання в наукових дослідженнях теоретиків-педагогів Франції. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. // Зб. наук. пр.. Вип. 27(31), Ч. 1 – Харків НТУ «ХПІ». – 2010. – С. 293 – 302.
Зязюн Л.І. Два видатні педагоги – менеджери освіти: Антон Макаренко і Олександр Нілл в оцінках європейських вчених. Міжнародне видання «Витоки педагогічної майстерності». Зб. наук. праць Полтавського національного університету ім. В.Г. Короленка. Вип. 7. – Полтава, 2010. – С. 215-226.
Зязюн Л.І. Особистісні теорії виховання як важлива складова моделі гуманітарного розвитку особистості в освітній системі Франції. Вища освіта України // Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. Т. 2, – Київ. – 2011. – С. 366-374.
Wybrane elementy systemu edukacyjnego we Francji – Badanie. Dojrzewanie. Rozwoj. // Wybrane aspecty badan komparatystycznych: zalozenia metodologiczne I analizy poruwnawcze. – Warszawa-Radom, 2011. – S. 97-103.
Зязюн Л.І. Підготовка педагогів Франції до артистичного виховання учнів засобами мистецтва – Професійно мистецька школа у системі національної освіти України. Матерали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції. – Запоріжжя, – 2012. – С. 179-185.
Zyazyun L. Models and technology of youth development in personalized workshops in France. Socio-pedagogical marginalization. Maria Curie-Sklodowska University Press, – Lublin. – 2013, P. 147-158.
Зязюн Л.І. Вплив соціальних теорій виховання на формування життєдіяльнісного чинника в освітній системі Франції // Гуманітарний вісник державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Зб. наук. праць. «Педагогіка, психологія, філософія. Вип. 30, – Переяслав-Хмельницький. – 2013. – С. 136–141.
Зязюн Л.І. Роль освітньо-виховних технологій та їх вплив на розвиток особистості в освітній системі Франції. Мовні і концептуальні картини світу: зб. наук. праць // відп. д. філол. н., проф. А.Д. Бєлова. – К.: Видавничо – поліграфічний центр «Київський університет», 2014. – Вип. 50. Ч.1 – С. 282-289.
Зязюн Л.І. Люрд. Енциклопедія Сучасної України, том 18, Ст.346-347, К.-2017р.
Зязюн Л.І. Лісьяні Джордж. Енциклопедія Сучасної України, том 18, Ст.348, К.-2017р.
Зязюн Л.І. Мазон Андре. Енциклопедія Сучасної України , том 218, Ст.488-489, К.-2017р.
Зязюн Л.І. Соціокогнітивна педагогіка та її вплив на світову демократизацію освіти. // Матеріали Міжнародної наукової Інтернет-конференції «Гуманітарна складова вищої освіти: досвід і проблеми». К.: – 2018. – С. 184-186.
Зязюн Л.І. Музей лінгвістичний міжфакультетський науково-навчальний Київського націнального університету імені Тараса Шевченка. Енциклопедія Сучасної України. – Київ, 2020. – Т. 22. – С. 48.
Зязюн Л., Дзюба М. Формування соціокультурної компетентності учнів засобами коміксів на уроках української мови в 6-му класі середньої школи. ARS LINGUODIDACTICAE (МИСТЕЦТВО ЛІНГВІДИДАКТИКИ): науковий журнал. – №7 (2-2021). – К. : Лів-принт, 2021. – 68 с.
Зязюн Л., Разбойнікова А. Навчання учнів 10 класу англійського діалогічного мовлення з використанням творів живопису. Методика навчання іноземних мов у вищій та середній школах. ARS LINGUODIDACTICACE (МИСТЕЦТВО ЛІНГВОДИДАКТИКИ): науковий журнал. – №10 (2-2022). – К.: Лів-принт, 2022. – С. 32-45.
Зязюн Л., Захарія А. Використання платформи NEARPOD у навчанні дітей з особливими освітніми потребами в умовах дистанційної освіти: огляд інноваційного уроку української літератури. ARS LINGUODIDACTICACE (МИСТЕЦТВО ЛІНГВОДИДАКТИКИ): науковий журнал. – №11. – К.: Лів-принт, 2023. – С 77-86.
Інші наукові публікації
Зязюн Л.І. Соціально-педагогічний напрямок самоосвіти в освітній системі Франції. – Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Зб. наук. праць. – К.: 2005, Вип. 7. – С. 349-357.
Зязюн Л.І. Як міністри освіти і культури Франції започаткували і реалізовують державну програму «Мистецтво в школи». Четверті слов’янські педагогічні читання: «Розвиток особистості в полікультурному освітньому просторі». Зб. матеріалів міжнародного конгресу. – Черкаси, 2005. – С. 139-144.
Зязюн Л.І. Вічні цінності українського і польського народів. – Stosunki polsko-ukrainskie w szkolnej edukacji historycznej od XIX do XXI wieku. Materialy Konferencji. – Kielce, 2005. – S. 33-42.
Зязюн Л.І. Радикалізм педагогічних рефлексій в освітньо-виховній системі Франції. – Філософія освіти. Науковий часопис. – К.: Майстер-клас, № 2 (4), 2006. – С. 277-288.
Зязюн Л.І. Концептуально-методологічні підходи до процесу виховання в освітній системі України. Теоретичний та науково-методичний часопис 2(33). – К.: 2009. – С. 65-74.
Зязюн Л.І. Мова – ексклюзивна домінанта духовного розвитку особстості. – Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи. Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції. – Хмельницький, 2009. – С. 338-343.
Зязюн Л.І. Особливості самоосвіти дорослих в освітній системі Франції. – Педагогічний процес: теорія і практика. Зб. наук. праць. – К.: 2009. Вип. 3. – С. 88-101.
Зязюн Л.І. Освітньо-виховні цінності в системі освіти України. Діаспора як чинник утвердження держави Україна у міжнародній спільноті: сучасний вимір – проекція в майбутнє. Зб. мат. ІІІ міжнародного Конгресу. – Львів, 2010. – С. 349-351.
Зязюн Л.І. Особистісна центрованість релігійного виховання та його роль у єднанні поколінь. // Матеріали ХІІІ міжнародного «Тижня освіти дорослих» в Україні: «Освіта дорослих єднає всі поління», м. Київ – Житомир, 11-17 вересня 2012 року. – К., – 2012.
Зязюн Л.І. Виховні цінності мистецтва у шкільній освіті Франції. // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Професіно-мистецька школа у системі національної освіти», с. Мала Білозірка Запорізької обл., 3-5 жовтня 2012 року. – К., 2012.
Зязюн Л.І. Духовний розвиток як ексклюзивна складова особистісного саморозвитку в освітній системі Франції. «Педагогічна майстерність як система професійних і мистецьких компетентностей». Зб. матеріалів ХІІІ Міжнародних педагогічно-мистецьких читань пам’яті проф. О.П. Рудницької. – Вип. 7(11) – К. – 2016. – С. 49-59.
Підручники, навчальні посібники
Зязюн Л., Домбровський Ю., Ключковська І. та ін. Parlez-vous français? Навчальний посібник. – Львів: БаК. – 2001. – 195 с.
Зязюн Л., Фаль О. Навчальний посібник «Ukraine indépendante». – Київ – 2011, – 84 с.
Лисенко О.М., Зязюн Л.І. Таблиці з граматики французької мови та вправи до них. – К.: Видавець Карпенко В.М., 2012. – 280 с.
Художні твори, переклади
Зязюн Л.І. Чудодійний Люрд: віра, надія, любов. – Харків – 2002. – 116 с.
Mistrzostwo pedagogiczne. Pod. red. I.A. Zjaziuna // Переклад з української мови на польську Лариси Зязюн. Монографія. Під. Ред. Францішка Шльосека. – Warszawa-Radom, – 2005. – 252 s.
Підвищення кваліфікації, стажування
Ambassade de France. Attestation de stage (м. Київ, 08.06.2016 р.)
Стажування
У 1992 та 1993 роках – філософський факультет Українського Вільного Університету в м. Мюнхені, Німеччина.
1997–2000 роки – участь в міжнародному проекті “Tempus Tacis” та перекладач в екологічному проекті ЮНЕСКО.
Протягом 1995–2000 років – перекладач на міжнародних французько‑українських конференціях, що проходили в національному університеті «Львівська Політехніка» та на теренах Франції за участю французьких вчених та вчених НАН України.
Гранти, міжнародні проекти
З 30.09.2011 року по нинішній час є членом Європейської Асоціації Безпеки – European Association for Security – з правом освітньої та економічної діяльності з метою безпеки людей і фірм в Об’єднаній Європі, а також можливістю використовувати символи і знаки Асоціації в публічній діяльності, з правом проведення локальних і закордонних семінарів, конференцій з питань освіти та безпеки в Болгарії, Угорщині, Германії, Греції, Іспанії, Італії, Латвії, Литві, Молдові, Великобританії, Польщі, Румунії, Сербії, Словакії, Туреччині, Україні, Франції, Хорватії, Чехії, Бразилії. А також публікуватися в міжнародному науковому журналі «Securitologia / Securitology / Секюрітологія» ISSN 1898-4509.
Мистецькі та просвітницькі заходи
Щорічна участь зі студентами у мистецько-просвітницькому заході «Французька весна», огляд фільмів французькою мовою, перманентне відвідування зі студентами Київської Опери;
Перманентне відвідування зі студентами музею Тараса Шевченка, Собору Софії Київської, Видубицького монастиря та могили Ушинського, музею Києво-Печерської Лаври, музею Гончара; Відвідування музею в Пирогово та участь у святі «Івана Купала». Щорічні двохденні поїздки зі студентами до Львова, екскурсії містом, відвідування храмів Львова, Опери, мистецьких виставок;
Поїздка зі студентами в музей Сковороди в с. Сковородинівці та в музей «Шевченківська хата» в м. Каневі;
Відвідування зі студентами Чорнобильського музею на Подолі;
Робота зі студентами та з дітьми з ООП в бібліотеці Голосіївського р-ну. Участь в роботі щорічних Міжнародних конфернцій та семінарів освіти для дорослих: «Освіта впродовж життя» під патронатом ЮНЕСКО;
Організація виставок картин художників Ореста Манюка та Валодимира Рака в Залі Мистецтв Інституту філології та зустрічі з ними студентів і викладачів Інституту філології.
Нагороди, досягнення:
У 2003 році нагороджена медаллю МОН України «Відмінник освіти України»;
У 2011 році нагоджена «Почесною Грамотою» Ректора Київського національного університету імені Тараса Шевченка за успіхи у навчальній, наукоій і виховній роботі;
у 2013 році, як член Національної спілки журналістів України з 2010 року, та член International Federation of Journalists з 2012 року, за серію статей освітньо‑виховного характеру українською та польською мовами, Всеукраїнська громадська організація «Спілка ветеранів та працівників силових структур України «Звитяга» нагородила професорку Зязюн Ларису Іванівну пам’ятною медаллю «ЛАГІДНА СИЛА»;
За заслуги з відродження духовності в Україні та утвердження Помісної Української Православної Церкви та з нагоди 180‑ти річчя заснування Київського національного університету імені Тараса Шевченка нагороджена Орденом святих Кирила і Мефодія у вересні 2014 року, Орденом Святої велико‑мучениці Варвари у квітні 2016 року, Орденом Святої Рівноапостольної Княгині Ольги у грудні 2020 року;
У грудні 2020 року – нагороджена Пам’ятним Знаком НАПН України «Медаль Констянтина Ушинського» за особистий внесок у розвиток освіти в Україні.
Нагороджена численними «Дипломами», «Сертифікатими» та «Почесними Грамотами» ЮНЕСКО, Посольства Франції, НАПН України, Інституту вищої освіти АПН України та ін.