1-го листопада 2024 року відбувся VІІІ Науково-методичний семінар “Лінгводидактика в загальноосвітній школі України: інтеграція науки і практики”, який кафедра методики викладання української та іноземних мов і літератур традиційно проводить восени. Науковий напрямок цьогорічного форуму: “Текстово-комунікативне навчання української мови: текст – у фокусі”.
Вітаючи учасників, завідувач кафедри, д.пед.н, професор В’ячеслав Шовковий зазначив, що навчальний текст має неосяжний потенціал для дослідження і практичних інновацій, для формування багатьох необхідних компетентностей мовців інформаційної доби. Кураторка семінару, д.пед.н., гарантка ОП “Теорія та методика навчання української мови і літератури та іноземної мови в старшій профільній школі”, професорка Олеся Любашенко нагадала, що вже десятиліття студенти-освітяни навчаються за підручником “Українська мова. Текстово-комунікативне навчання: мова фаху, мова науки, мова спілкування”, який вона та група співавторів свого часу створили як перше в Україні втілення системного підходу до оволодіння мовою через текст. Проте справжня результативність текстоцентризму, як висловилася кураторка студентської практики в середній школі Любов Маримонська, вимірюються тим, наскільки цей підхід стимулює прогрес школярів у царині мовної освіти.
Учителі української мови і літератури, які працюють у школах Києва і стабільно демонструють креативність у цьому напрямку, запропонували студентам і магістрантам найкращі зразки роботи з текстом на уроках. Зокрема, Людмила Кузьменко (школа 250) та Ірина Лесик (ліцей 39) презентували технології текстової роботи з публіцистикою у 5 й 9 класах. Євген Горкуненко (школа 277) представив теоретичні засади і результати засвоєння лексичних груп української мови на прикладах творів усної народної творчості у 5 класі. Художній текст як засіб розвитку мовної особистості інформаційної доби аналізували Лілія Денисенко та Світлана Демчик (гімназія 283); прийоми засвоєння синтаксису художніх творів описала Вікторія Палько (школа 296). Низку інтерактивних методів роботи з науковим текстом у 9 класі запропонувала Олена Ткаченко (школа 277).
Традиційно на семінарі лунали голоси молодих науковців. Цього разу магістрантки Ірина Капітула й Катерина Йосифчук підготували доповідь “Добір текстів для навчання української та англійської мов у середній школі: критерії та характеристика”.
У семінарі взяли участь запрошені колеги з кафедри української філології Київського національного лінгвістичного університету: завідувачка кафедри, д.ф.н. професорка Мирослава Баган, к.п.н, доцентка Олена Попова й к.ф.н, доценка Галина Мінчак. Вони завітали на захід разом зі студентами 3 та 4 курсів КНЛУ, ОП “Українська мова і література, англійська мова, зарубіжна література” та 1 курсу магістерської ОП “Українська мова і література, англійська мова”.
Про успіх семінару свідчив надзвичайно активний чат: студенти двох університетів ставили питання до доповідачів, поточнювали практичні рекомендації, цікавилися перебігом апробаційного процесу, зворотним зв’язком зі школярами. Семінар вкотре засвідчив перспективність кооперативної місії кількох ланок безперервного навчання: освітніх підмурків вищої школи, привабливих обріїв дослідницької праці, ґрунтовного досвіду роботодавців.